Geleidelijk kreeg ik het gevoel alsof de koppeling van de camper wat zwaarder aanvoelde. Iemand zei me dat de kabel wellicht versleten was. Ik belde daarom de garage voor een afspraak, om een nieuwe kabel te laten monteren. Aan de telefoon twijfelde de receptionist of het inderdaad de kabel was. Vanmorgen ben ik met de wagen naar de garage gereden. Daar controleerde een monteur de koppeling. Hij trapte een paar keer het pedaal in. Hij deed hetzelfde met zijn hand. Vervolgens dook hij onder de motorkap, waar hij de kabel en het mechanisme controleerde.
Nadat hij de motorkap weer gesloten had zei hij lachend : "Nou, houd dat geld maar mooi in uw zak! De koppeling en de kabel doen het prima hoor. Het wat krakend geluidje komt van het scharnierpunt van het pedaal." Hij ging de garage weer in en kwam terug met een busje WD40. Vervolgens smeerde hij het scharnierpunt van het koppelingspedaal. "Ik zou zeggen, gewoon blijven rijden", zei de monteur. Ik bedankte hem voor de service en vervolgens smeerde ik hem.
Ik was blij verrast. Vooral omdat deze garage niet primair aan geld verdienen denkt. Ik ben anders gewend. Een uitzondering die de regel bevestigt.