maandag 27 februari 2017

Uurtje factuurtje

In mijn detacheringsperiode ben ik een keer via drie bedrijven uitgeleend. De hoofdaannemer kon iemand met mijn opleiding en ervaring niet vinden en schakelde daarom een collega bedrijf in. Dat kon ook niemand vinden en deed op zijn beurt een beroep op een ander bedrijf. Dat bedrijf klopte toen bij mij aan. Ik moest bij de klant zeggen dat ik van het bedrijf kwam dat de opdracht had aangenomen. Gedurende dat half jaar dat ik aan de opdracht werkte, heb ik niemand van mijn opdrachtnemer gezien of gesproken. Even dreigde er iets mis te gaan vanwege een misverstand. Toen werd mijn werkgever aangesproken! De feitelijke opdrachtnemer had alle verantwoordelijkheid even van zich afgeschoven. Die ving enkel het geld.
Het is vaker voorgekomen dat verantwoordelijken niet alleen werk, maar ook hun verantwoordelijkheden delegeren. Het gebeurt nog steeds. Vooral in de bouwwereld. Veel zzp'ers die voor derden werken, worden opeens verantwoordelijk gehouden voor de hele opdracht. Een zzp'er die als loodgieter in een nieuwe woning bezig is, wordt veel te laat ingezet en dus is het zijn schuld dat de oplevering niet op tijd gebeurd is. De hoofdaannemer drukt zijn snor, maar vergeet voor het gemak dat hij het is die een handtekening heeft gezet onder de opdracht en niet de loodgieter. Opletten geblazen dus.
Gefactureerde uren zijn ook vaak een onderwerp van discussie. Onlangs hoorde ik van iemand die klachten kreeg over het aantal gewerkte uren. Gelukkig had meneer voor aanvang en na beëindiging van het werk wat foto's gemaakt. Uit de vermelde tijdstippen bleek dat er zelfs een halfuur langer gewerkt was. De opdrachtgever werd met de bewijsstukken geconfronteerd. Hij krabbelde terug, maar excuses bleven uit. Tip : zorg dat je ingedekt bent. Een naar woord en dito bezigheid, maar het is niet anders.