dinsdag 28 februari 2017

Remmen zijn in orde

Het was vanmorgen stil in de loods. Ik was benieuwd naar het effect van de opruiming, dus ging ik ene kijkje nemen. Omdat het toch stil was, heb ik de camper naar binnen gereden om wat klusjes te doen. Een van die klusjes was het controleren van de remschijven en -blokjes. Na de zeer grote beurt vorig jaar opperde men dat dit jaar de remmen aan de beurt zouden zijn. Ik dacht gelijk : "Dat kan ik ook zelf doen."
Vanmorgen heb ik de krikken onder de wagen geplaatst en een voorwiel verwijderd. Ik trof daar een mooie, nog vrij dikke schijf aan. De blokken hadden ook nog een flinke laag om mee te remmen. Met de schuifmaat en wat goochelwerk ( de schijf heeft aan beide zijden opstaande randjes gekregen) constateerde ik dat er sprake was van krap 1 millimeter slijtage. Tijdens het remmen voel ik wel dat er een heel lichte slag in een of beide schijven zit. Maar niet van dien aard, dat het rempedaal flink op en neer wipt. De schijf was verder spiegelglad. Geen groeven of andere afwijkende slijtage en het wiel draaide vrij rond. Aan de andere kant hetzelfde verhaal. Ik vind het prima zo. Dit jaar worden de schijven en blokken niet vervangen. Nergens voor nodig.