dinsdag 14 februari 2017

Extra remlicht gemonteerd

Zoals gezegd heb ik eerst de bedrading van dat gecombineerde led achterlicht uitgezocht. Ik hield uiteindelijk een rode en zwarte draad over voor respectievelijk de plus en de massa van het remlicht. Ik heb voor het testen gewoon een 9 volt blokbatterijtje gebruikt (de tang ligt erop om de strip op z'n plaats te houden).
Daarna heb ik het kabeltje verlengd door middel van solderen en drie krimpkousjes te gebruiken : twee voor de plus en de min en een derde om over beide te krimpen. Zekerheid voor alles.
Vanmorgen, tegen het middaguur ben ik met de camper aan de slag gegaan. Ik heb maar een smalle rand om het licht te monteren. Na wat eenvoudig meetwerk vond ik het midden en de plek waar ik een gaatje moest boren voor de kabel.
Nadat ik een achterlicht had verwijderd, zag ik dat ik slechts gedeeltelijk gebruik kon maken van de holle ruimte in de carrosserie. Er zitten schotjes in voor de versteviging vanwege de scharnier van het portier. Grrr! Dat betekende dat ik op de plaats van het extra remlicht dwars door de carrosserie moest boren. Het eerste deel van de kabel gaat dus in de camper naar de rechter stijl. In die stijl, voorbij de schotjes, heb ik een gat geboord. Vandaar kon de kabel helemaal tot in de behuizing van het achterlicht komen.
Omdat de buitentemperatuur nogal laag is -de zon scheen wel lekker- heb ik na het vetvrij maken van de plek waar de zelfklevende led-strip moest komen, eerst de boel opgewarmd met een föhn. Pas daarna heb ik het remlicht op zijn plaats geplakt. Ruim 2.30 meter hoog.
In de behuizing van het standaard achterlicht zit een stekker waarop alle verlichting is aangesloten. Aan de kleuren kan ik aflezen welke ik nodig heb. Ik heb ze van het standaard remlicht (rood/zwart en zwart) met speciale kabelklemmetjes afgetakt voor het extra licht. Natuurlijk heb ik ter afsluiting het gaatje in de carrosserie goed gedicht met speciale kit (hardt en droogt niet uit). Ik heb de aansluiting aan de bovenkant van het derde remlicht op de carrosserie ook maar van een dun laagje kit voorzien. Jenever cantel!
Zo, nu kan men op grote afstand zien wanneer deze meneer op zijn rempedaal drukt.