dinsdag 21 februari 2017

Op naar het Malieveld?

Onze koning heeft een speciaal gebaar gemaakt naar zijn onderdanen. Ze mogen op zijn verjaardagsfeestje komen! Ik vind het een heel bijzonder initiatief, dat wel. Willem Alexander en zijn Maxima proberen zodoende nog dichter bij het gewone volk te komen staan. Daar kan onze regering een voorbeeld aan nemen. Die staat heel erg ver van ons af. Net zover als van de realiteit.
Helaas mag niet iedereen op het feestje komen. Er is een selectie gemaakt. Er mogen 150 gewone mensen komen, die op dezelfde dag jarig zijn als de koning. Ze moeten ook minstens 20 jaar zijn en hun verjaardag moet een kroonjaar zijn. Zeg maar, dat de dan bereikte leeftijd door 5 gedeeld kan worden. Het zijn natuurlijk veel meer dan 150 mensen, die aan de criteria zullen voldoen. Dus wordt er ook geloot. Ik weet niet of de loting op de nationale tv wordt uitgezonden. Net als bij het voetbal. Hoe dan ook, het lijkt mij een leuke verjaardag te gaan worden.
Ik vraag me af in hoeverre tegenstanders van het Koninklijk Huis de uitnodiging met andere ogen bekijken. Gaan zij roepen dat er sprake is van verjaardag-discriminatie en/of haat jegens mensen met een andere leeftijd?  Komt er weer een enorme menigte naar het Malieveld om te protesteren? Of zal men (weer) selectief de mond houden?