woensdag 11 november 2020

Stekkerdoos trekhaak

Toen we een trekhaak onder de bus lieten monteren, heeft men er een dertienpolige stekkerdoos bij gemonteerd. Met een verloopstekker konden we de 7-polige stekker van de fietsendrager aansluiten. Maar tijdens onze maidentrip in Duitsland, kregen we op een regenachtige dag kortsluiting in die stekkerdoos.
We hebben de doos met 13 aansluitingen toen, in 2016 (foto), onderweg bij een garage laten vervangen door een 7-polige. Ik had toen geen zin om in de regen ergens op een parkeerplaats dat klusje te doen. Sindsdien hebben we geen problemen meer gekend met die aansluiting.
Het enige probleem deed zich begin dit jaar voor. Het afsluitdeksel van de
doos kent een veermechanisme. Dat werkt niet meer. Vaak blijft dat deksel omhoog openstaan door de rijwind die onder de bus vandaan komt. We hebben er nog een tijdje mee rondgereden, maar toen we laatst een aanhangwagen trokken ergerde ik me aan dat lamme klepje. Dus heb ik een nieuwe doos gekocht. Dit keer een van metaal. De huidige is van zwart kunststof.
Er is geen haast met het vervangen. Het eet ook geen brood. Ik leg de nieuwe doos in de bus. Misschien monteer ik hem pas wanneer we weer eens ergens staan te genieten. In de gebruikershandleiding van de bus heb ik het aansluitschema van de stekkerdoos gedaan. De bedrading was in 2016 in Duitsland gründlich gesoldeerd.