donderdag 19 november 2020

Eerst de motorfiets, dan de auto

In die volgorde heb ik mijn rijbewijzen gehaald. In diezelfde volgorde ben ik me meer gaan bezighouden met de bijbehorende techniek. Al was het wel zo, dat de autotechniek een tijd lang in de koelkast gestaan heeft. Dat had direct te maken met het feit dat we over leaseauto's beschikten. Daar moest ik met mijn grijpgrage vingers van afblijven. Enkele de simpele handelingen bleven over, zoals olie controleren en bijvullen, lampjes vervangen enz. Ik deed dat soort zaken zelf, hoewel ik daarvoor ook naar de dealer kon gaan.
Pas nadat we definitief overgestapt waren naar privé rijden, heb ik de draad van autotechniek weer opgepakt. Ik werkte voorheen veel met handboeken, maar de komst van het internet bracht daar verandering in. Er zijn allerlei fora en natuurlijk het onvolprezen YouTube.
Wat de motorfietsen betreft ben ik dankzij onze oudste zoon een stuk wijzer geworden. Dat geldt ook voor het omgaan met metaal, waar onze andere zoon veel meer kennis van heeft. Maar ja, dat is dus het verschil in kennis tussen een hobbyist en iemand die ervoor opgeleid is. Die ervaring deed ik overigens ook op toen ik voor het fietsenbedrijf ging werken. Ik was en ben wat mijn gesleutel betreft een amateurtje.