vrijdag 13 november 2020

Dieselverbod

Veel mensen maken zich heel erg druk over de alsmaar toenemende verboden voor (oude) dieselauto's. Ik bedoel mensen met een camper. Ze vinden het erg dat ze met hun wagen niet een stad in mogen over over bepaalde wegen of door gebieden mogen rijden. Ik denk dat die maatregelen voor het wegtransport (leveranciers) erger zijn dan voor de rijdende recreant.Zelf mijden wij steden. We stappen liever op de fiets. Rijden in een (vreemde) stad vereist een hoge concentratie. Daar kan mijn grijze massa niet meer zo goed mee overweg. Te veel prikkels. Er was een tijd dat ik met een gerust hart in steden als Den Haag, Utrecht, Amsterdam en Rotterdam rondreed. Zowel zakelijk als privé. Maar die tijd is geweest. Op veel snelwegen vind ik de geestelijke belasting al hoog. Al was het maar vanwege het asociale rijgedrag van anderen. Ik rij daarom liever binnendoor. Enkel op de snelwegen waar het rustig is (zoals de weg van Boedapest naar Szeged / Nadlac!) heb ik geen last.
Als de overheden de regelgeving consequent zouden handhaven, dan was verkeer in de Randstad en in en om ander grote steden niet eens meer mogelijk. Vanwege de fijnstof. In feite dragen wij relatief veel bij aan een beter milieu. We betalen de extra toeslag, blijven weg uit verboden gebieden en tanken ook nog de duurdere blauwe diesel. We blijven ons richten op wat we nog wel kunnen in plaats van op de verboden.