vrijdag 27 november 2020

Mondkapje verplicht?

Zoals ik al eerder heb aangegeven veroorzaakt een mondkapje bij mij paniekaanvallen. Komt bij dat ik last heb van ouderdomsastma. Zo'n mondkapje veroorzaakt mij benauwdheid. Alsof iemand z'n hand op mijn neus en mond houdt. Ik heb een aantal soorten kapjes geprobeerd, met en zonder zo'n kunststof  'houder' eronder.  Maar de effecten zijn dezelfde. Een zakdoek of zo voor mijn mond en neus mag niet. Wel als ik van dat doek een masker maak. Het materiaal maakt niet uit. Raar hoor. Het vervelende is, dat ik bij staande houding vanwege het niet dragen van zo'n gehoorzaamheidskapje blijkbaar mijn medische gegevens aan een bewaker, handhaver of winkelmedewerker zou moeten laten zien. Maar ja, ik ga echt niet met mijn medisch dossier op stap. Jan en alleman inzicht geven erin dus helemaal niet. Er is geen sprake van medische noodzaak (maakt niet uit wat voor kapje en kapjes beschermen niet tegen virussen; dus zinloos) en het is geen persoonlijk beschermingsmiddel, dat mij vrijwaart van besmetting. Ik blijf van mening dat een mondkapjesplicht (mede om die redenen) ook mijn grondrechten aantast. Ik ben benieuwd naar de eerste rechtszaak.