Het lyceum, Dr. W.A. Visser 't Hooft (Leiden), waar ik mijn middelbare opleiding heb gevolgd, is in opspraak geraakt. Een docent Godsdienst heeft namelijk een schrijfopdracht aan de studenten verstrekt met een aantal vragen over het islamitische geloof. Oei! Da's natuurlijk niet toegestaan. Weer een voorbeeld dat aangeeft dat het islamitische geloof een voorkeursbehandeling krijgt en wegkijken nog steeds de opmaat is. Stel je voor dat jonge mensen zich zouden gaan verdiepen in het islamitisch geloof en bepaalde aspecten ervan beter zouden begrijpen. Ik vind de vragen helemaal niet beledigend of zo. Eerder hele goede, die gebaseerd zijn op de werkelijkheid.
Zo zou men ook vragen kunnen stellen waarom relatief veel criminelen een andere culturele achtergrond hebben. Uiteraard met de vraag wat men daaraan ter verbetering zou kunnen doen. Hetzelfde geldt voor misbruik in relatie tot het RK geloof.
Zelf heb ik zeer goede herinneringen aan mijn lessen Godsdienst op die school. Ze gaven mij, als christelijk opgevoed student, inzicht in een breed scala van geloven. Mijn conclusie was dan ook dat mijn eigen geloof, Nederlands Hervormd, niet bepaald uniek laat staan zaligmakend was. Per saldo draait het bij geloven om liefde, al beweren velen van niet. Ook toen (tweede helft jaren 60) leerde ik al dat bepaalde geloven heel anders beleefd werden. Ik zette toen ook al het harde islamitische geloof op dezelfde lijn als die van het RK geloof in de Middeleeuwen. Met moord en doodslag moesten anders en niet gelovigen bekeerd worden. Men is in de loop der eeuwen beschaafder geworden (zeggen ze) en doen het op een andere manier. Ik vraag me ook vaak af wat er door de hoofden van extremisten waart.