maandag 30 november 2020

Denk en discriminatie

De politieke partij Denk roert zich ook op het gebied van discriminatie en racisme. De partij wil dat er definitief afgerekend wordt met deze zaken. Dat lijkt me een hele opgave, want discriminatie en racisme zijn vaak gevoelskwesties. Van zeer dichtbij heb ik gevallen meegemaakt, waarin gewone opmerkingen en/of vragen als discriminatie ervaren werden.
Iemand komt een ruimte binnen en sluit de deur niet. Een collega roept : "Deur dicht!" Het is niet de eerste keer dat de deur open blijft. Het is wel de eerste keer dat een donker iemand dit te horen krijgt. En wat denk je? Ja hoor, meneer voelt zich gediscrimineerd, spreekt natuurlijk over slavernij en racisme. Een soortgelijke ervaring met iemand die met een vorkheftruck ging rijden in een loods. Meneer hoorde daar helemaal niet te zijn (was van zijn werkplek weggelopen, had er geen zin meer in) en was ook niet gecertificeerd. De bedrijfsleidster stuurde hem weg (waar ik bij aanwezig was). Wat denk je? Meneer klaagt bij zijn collega's dat hij door haar gediscrimineerd is. Een medewerkster die gedurende haar proeftijd telkens te laat komt. Ze wordt na drie waarschuwingen (uiteraard kwam het woord slavernij om de hoek kijken) ontslagen. En ja hoor, toen klaagde ze over discriminatie. Een klant vond de inruilprijs van zijn scooter te laag. Hij vertaalde dat in : "Ik weet dat ik mijn kleurtje niet mee heb." Zo zijn er legio voorbeelden van verdraaiing van feiten en het oproepen van gevoelens van discriminatie en racisme die kant noch wal raken. En dat soort mensen mag dan aangifte doen? Verbeter de wereld, maar begin alsjeblieft eerst bij jezelf. Ja, het was de hele week Black Friday, maar dat heeft echt helemaal niets met Robinson Crusoë, discriminatie, slavernij en/of racisme te maken.