Toen ik de vol geladen accu van de auto, een Hyundai Atos, weer ging installeren, heb ik de motorruimte eens goed bekeken. Ik zag hier en daar een roestbruine kleur. Gelukkig allemaal oppervlakteroest. Om erger te voorkomen, heb ik vanmorgen in de loods de motorruimte eerst schoon geblazen. Daarna, voor zover mogelijk, ben ik de roestplekken gaan schuren en toen weer met de compressor de boel schoon geblazen. Vervolgens heb ik op de delen roestomvormer gespoten.
Volgende maand moet de auto voor de APK komen. Dus heb ik eerst nog wat APK punten gecontroleerd. Zoals de verlichting, de handrem, de ruitenwissers /-sproeiers, de conditie van de banden (profiel, spanning en het karkas), de veiligheidsgordels en de remmen. De voorruit is nog geheel schadevrij. Er staat weliswaar pas 88.000 km op de teller, maar de Koreaan is wel 14 jaar jong. Het resultaat van de voorkeuring is dat beide banden voor aan vervanging toe zijn. Voor de rest is het karretje top.
Vorige jaar kwam de Atos zonder kleerscheuren door de APK. Maar ook hier geldt, dat eerder behaalde resultaten geen garantie vormen voor de toekomst.
De delen die ik met de roestomvormer behandeld heb, hebben een likje zwarte antiroestlak gekregen als extra bescherming. Het liefst zet ik de Atos even op de brug om de onderkant en de uitlaat te inspecteren. Ik kan dat hier in de buurt doen. Op afspraak kan de auto dan á € 10,= / uur op de brug.