woensdag 10 juni 2020

Versnellingsbakolie ververst

Op de grote rekening van de eerste uitgebreide servicebeurt in 2016, zag ik op de materiaallijst geen versnellingsbakolie staan. Volgens het (commerciële) onderhoudsboekje zou de olie om de 60.000 km vervangen moeten worden.
Toen ik laatst in de dhz garage was en de eigenaar erover sprak, zei hij : "Waarom zou je dat willen? Dat is nergens voor nodig. Ik rijd al 270.000 km met dezelfde olie." Hij heeft namelijk een soortgelijke bus.
Hoog en geblokkeerd
Ik heb het toen maar terzijde geschoven, mede omdat de garagehouder mij niet aan een opvangbak met driepoot wilde helpen.
Omdat het me toch dwars zat, de bus heeft inmiddels ruim 180.000 km gereden, heb ik vanmorgen toch maar de bak leeg laten lopen. Volgens de Ducato-bijbel zou er 2,75 liter olie uit moeten komen. Dat klopte weliswaar aardig, maar ik had tussentijds een kwart liter toegevoegd. Zat er dan oorspronkelijk toch te weinig olie in de bak?
Ik had extra olie toegevoegd, vanwege de 5e versnelling. Dat tandwiel bevindt zich boven in de bak. Die 5e was een toevoeging op de bestaande 4 bak. Vanwege het hoogte verschil, krijgt de 5e versnelling bij lage toerentallen te weinig smering. Als remedie wordt dan een halve liter olie extra toegevoegd. En.... niet in z'n 5e versnelling rijden beneden de 70 km/uur. Menige versnellingsbak is al kapot gegaan vanwege de gebrekkige smering van de 5e versnelling.
Fietsspiegel
Ik had de bus wat hoger geplaatst (in de eerste versnelling, op de handrem en met blokken achter de achterwielen), zodat ik gemakkelijk eronder kon kruipen. Neemt niet weg, dat het vullen van de bak een lastig en tijdrovend karweitje was. De vulopening is lastig bereikbaar en ook nog eens klein van doorsnee. Een liter bijvullen duurde en duurde maar.  Ik had een kleine trechter in het gat van de peilstok gestoken en dankzij een voormalige fietsspiegel, kon ik het vullen via het trechtertje volgen. Gelukkig kon ik een redelijk comfortabele (lig)houding aannemen. Terwijl ik daar geduldig lag, dacht ik : "Lekker liggend geld verdienen." Haha. Ik heb er dit keer bijna 3 liter ingegoten, zodat ook de 5e versnelling voldoende smering krijgt. Het opvangen onder de auto gebeurt in een speciale oliepan met rooster en schenktuit. Ik heb een paar lege 5 liter verpakkingen (o.a. van ruitenwisservloeistof) speciaal om oude olie in te doen. Natuurlijk gaat de afgewerkte olie naar de Milieustraat. Daar wordt ie gratis ingenomen.
Straks nog een aantekening in het gebruikershandboek van de bus maken.