maandag 29 juni 2020

Ik verveel me

Het was een van de vele opmerkingen, die ik tijdens mijn werkzaamheden en later hoorde. Als kind hoefde ik dat niet te zeggen, want dan had mijn moeder altijd wel weer een leuk huishoudelijk werkje voor mij. Haha. Ik heb me als tiener en op latere leeftijd  nauwelijks verveelt. Mijn hulpvaardige instelling droeg daar ook aan bij. Overal is altijd wel iets te doen. Een kwestie van opletten, kijken en luisteren. En vooral initiatief tonen. Veel mensen die zich vervelen tonen nauwelijks initiatief. Niet op werk en ook niet thuis. Vaak komen ze teleurgesteld van hun vakanties terug met de mededeling : "het regende" of "het weer werkte niet mee." Nee, jij werkte niet mee. Jij ging bij de pakken neerzitten en had geen plan B of C of... vul maar in. Soms reageerde ik met : "Tja vakantie moet je verdienen." Dat vond men een rotopmerking. Maar ja, om iets te verdienen moet je ervoor werken, doen, initiatieven tonen. Zo niet, dan krijg je iets. En een gekregen  gegeven paard...
Ik heb altijd genoten van situaties, waarin ik zelf invulling kon geven aan mijn werkzaamheden. Daarom vond ik het belangrijk te weten wat er op de afdeling gebeuren moest en de relatie met de rest van het bedrijf. En zie : er is altijd wat te doen. Een boodschap die wij met succes ook aan onze kids hebben overgebracht. Niet lummelen en achteraf zeuren, maar doen.