Als het met een bedrijf minder gaat, moet het maatregelen treffen. In het geval van de KLM zou het bedrijf in het kostenplaatje moeten schrappen en het vliegtuigenpark en alles wat daar omheen zit moeten inkrimpen. Inderdaad lastig, ofwel een interessante uitdaging. Wat dat betreft is de KLM wat mij betreft niet anders dan een willekeurig ander vervoersbedrijf, dat in de problemen komt. In wezen is financiële steun verlenen aan de vliegmaatschappij investeren in een groei van de milieuvervuiling. Nu de boel toch stilstaat, moet men vluchten binnen Europa en het 's nachts starten / landen verbieden. Goed voor het milieu en de nachtrust van velen.
Zoals verwacht gaat slapjanus Rutte toch akkoord met geld voor landen, waarvan de regeringen gaten in hun handen hebben. Geld in bodemloze putten. De ontvangende zakkenvullende maffia-regeringen zitten al weer te gniffelen. Helaas merken de burgers niets van de steun. Tenzij zij zelf hoog in de boom komen te zitten. Een kwestie van cultuur / mentaliteit. Het is vergelijkbaar met geld aan een verslaafde geven, omdat hij beweert kleding en voedsel nodig te hebben. Wat dat betreft heeft men nog steeds niets geleerd van alle hulp aan Afrika.
Sinds de komst van het internet gaat er nog veel meer geld naar dat continent met name middels witwassen, diefstal en fraude en in de vorm van gestolen goed.
In de jaren 60 en 70 werd al geklaagd over de Afrikaanse bodemloze put. Er gingen toen al miljarden aan ontwikkelingshulp naar toe. Desondanks zag ik op de tv in die tijd ook reclamespotjes, waarin missionarissen op dat continent financiële hulp vroeg om tuingereedschap te kunnen kopen.
Wij geven hulpbehoevenden hier geen geld. We vragen wat ze willen, stropen de mouwen op en doen het voor hen. Al dan niet met hulp van henzelf. Dan weten we dat zowel het geld als de tijd en energie
voor 100% naar het benodigde is gegaan en... tot nu toe met het gewenste resultaat.