"Ik ken mijn moeder en ik weet dat ze nooit zomaar haar gegevens aan iemand geeft", vertelt ze. De bankrekening van haar moeder is geplunderd. Ze werd door de bank gebeld en heeft na een aantal vragen haar pincode doorgegeven. Zo gemakkelijk werkt oplichting.
Haar dochter houdt vol, dat haar moeder juist erg fel is op phishing, valse e-mails en telefoontjes. "Ze kan er echt niets aan doen, want ze heeft heel erg voorzichtig gehandeld. En dan toch wordt haar rekening leeggehaald", blijft ze volhouden.
De dochter geeft hiermee te kennen, dat ze zelf ook niet goed op de hoogte is van dit soort misleiding. De ene aap heeft de ander een trucje geleerd.
Ten eerste belt geen enkele bank een klant om pincodes, het rekeningsaldo enzovoort op te vragen. Ten tweede was het Tweede Pinksterdag, wat voor velen geen werkdag is. Ten derde had ze moeten zeggen zelf even naar de bank te zullen gaan. En tot slot : nooit je pincode afgeven.
Er wordt zo vaak voor gewaarschuwd en toch trappen mensen die beweren heel goed op de hoogte te zijn in de mails en/of babbeltrucs. Vanmorgen trof ik weer zo'n e-mail in mijn inbox. Vaak is al aan het e-mailadres af te lezen dat de mail niet van het bedrijf zelf afkomstig is.