vrijdag 19 juni 2020

Proberen?

Stel ik zou aan de piloot gevraagd hebben : "Zo, dus u gaat ons naar Curaçao vliegen?" en hij zou geantwoord hebben met : "Ja, dat ga ik proberen.", dan zou ik voor de vliegreis bedankt hebben.
Als tijdens een intake gesprek mij gevraagd werd of ik de opdracht wilde uitvoeren, dan bezigde ik nooit het woord 'proberen'. Zo voelde ik me ook helemaal niet. Als ik ergens voor ga, dan ga ik ervoor. En anders niet. Klaar.
Iets proberen ligt bij mij ook meer in de sfeer van iets doen, waar ik geen kennis van of ervaring mee heb. Dat doe ik soms thuis als ik wat aan het prutsen ben. Dan ben ik soms wat aan het klooien. Maar als het om werk gaat, zat ik in de dat-ga-ik-doen sfeer als ik de opdracht aanvaardde. Ik liet blijken de klus aan te kunnen. Zonder onzekerheden van mijn kant.