zaterdag 11 april 2020

Vrolijk Pasen


Hier en daar zag ik begin deze week al wensen vanwege Pasen op de sociale media verschijnen. Zelfs een tekst die zei : "Hij is waarlijk opgestaan!" Ik dacht gelijk aan al die langslapers die thuis werken. Neemt niet weg, dat Onze Lieve Heer nog eerst 't een en ander te doen stond. Zoals het laatste avondmaal, het verraad door Judas afhandelen, een afgehakt oor aannaaien weer aan een hoofd plakken, de lijdensweg met een ontmoeting met Pilatus, de kruisiging en dan zijn dood. O ja, er was ook nog een haan die drie keer kraaide. Niet de Heer, maar die kukeleku is later symbool geworden voor de P(etrus) van de A(ngst). Nou, dan weet je dat ook weer. Vandaag is het stille zaterdag. Nog een dag wachten en dan.... ja, pas dan stond De Heer weer op (foto). Of zoals de Bijbel zegt toen verrees de Heer. Dus mensen, Pasen is dus zondag.
Tijdens christelijke feestdagen zie ik vaak afbeeldingen uit de Bijbel. Mooie tekeningen van o.a. Isings en Jetse en de plaatjes die ik meekreeg van de Zondagsschool. Nostalgie dus. Zelf heb ik diverse bijbels, waaronder een zeer oude die bijna uit elkaar valt. Het is een exemplaar uit 1924 (5e druk). De eerste druk dateert uit 1918. Het zijn met name de tekeningen (foto) die mij deden besluiten dit boek op een rommelmarkt voor 10 gulden te kopen. In de jaren 50 hadden we twee bijbels thuis. Een Oud en een Nieuw Testament. Ook die waren voorzien van mooie tekeningen. Volgens mij van Jetses. Beide delen bevatten verhalen geschreven door W.G van der Hulst. Mijn oude Bijbel ook, de tekeningen zijn echter van Isings.