dinsdag 21 april 2020

Creatief zijn -2-

Volgens mij krijg ik last van corona-kilo's. Hoort denk ik ook bij dat virus. Als je tegen een Indo zegt dat ie een dikke buik heeft, dan krijg je meestal als antwoord : "Ik ben net bij oma geweest." Vanwege het vele eten, dus. Als je bij Indo's op bezoek komt is na de begroeting de eerste vraag : "Heb je al gegeten?" Een retorische vraag, want of je nu wel of geen trek hebt, je krijgt toch wat voorgeschoteld.

Vandaag o.a. een hekje geolied. Dankzij een oplettende zoon, hebben wij een fraai hekwerk om ons tuintje. Het waren losse panelen met bijbehorende ronde palen. Alles in het zwart. Mag de protesterende groep tegen alles wat wit is dus blij mee zijn. Zo'n metalen paneel had een mooi formaat om ook als hek dienst te kunnen doen. Dus heb ik er een paar scharnieren (kruishengen) op gemonteerd. Dat kon alleen door aan de andere kant van het hek een metalen strip te gebruiken. Zo kon ik het scharnier met bouten en moeren monteren. Om verzakking van de deur te voorkomen, heb ik hem direct onder een horizontale spijl gemonteerd.
Het hek moest ook nog sluitwerk krijgen in de vorm van een deurkruk en slot. Ik heb daarvoor een gewoon deurslot met cilinderslot gebruikt. Dus niet echt een speciaal voor buiten. Ik heb het met een hardhouten raamwerkje met slotboutjes tussen twee aluminium plaatjes op het hek gemonteerd. Ik moest daarvoor wel twee horizontale spijltjes verwijderen met de haakse slijper. Dat gereedschap had ik ook nodig, om in de paal twee rechthoekige gaten te maken, om de deur te sluiten en hem op slot te kunnen doen. Het is al weer zo'n 6 jaar geleden dat ik het hek / de deur zo gemaakt heb. En hij werkt nog steeds erg goed.