vrijdag 10 april 2020

Country music

Als kind gebeurde het me een paar keer, dat ik erg vroeg uit ons bed kwam. Ik zeg ons, want ik sliep met mijn beide broers in een bed. Ik weet nog wel dat een van de redenen van mijn vroeg opstaan mijn verjaardag was. Van de andere keren herinner ik me niet de reden. Als ik dan via de trap naar de huiskamer liep, hoorde ik de radio (Luxemburg) aanstaan en rook ik de zware shag van mijn vader. Hij vertrok ruim voor 6.00 uur op de fiets naar het station in Leiden. Daar stalde hij zijn fiets (er hing vaak een kaartje aan het stuur) en stapte dan op de trein naar Vlissingen of Rotterdam of Den Helder. De radio gaf 's morgens vaak country muziek te horen. Muziek die op de zenders van Hilversum nauwelijks te beluisteren viel. Overdag was de zender Luxemburg Duitstalig.
Tot op de dag van vandaag zie ik weer die vroege ochtenden als ik bepaalde muziek hoor. Zoals die van Hank Williams.