zaterdag 18 april 2020

Pakketselectie en implementatie

Diverse keren heb ik kant en klare informatiesystemen moeten selecteren, aanschaffen en implementeren. Het begon telkens weer met het vooraf vastleggen van de functionele en technische eisen. Die werden vergeleken met die van de producten van diverse aanbieders. Uit het totale aanbod stelde ik een top 3 op. Vervolgens werden met de toekomstige gebruikers testen uitgevoerd. Vaak moesten onderdelen worden aangepast of uitgebreid, om geheel te voldoen aan het eisenpakket. Zo'n standaardoplossing selecteren duurde bijna een jaar. Het invoeren (na aanpassingen) een half tot een heel jaar.
Met deze ervaringen op zak, kijk ik vol verbazing naar de manier, waarop het kabinet bezig is met de Corona-apps. Uit ruim 650 reacties selecteren de betrokkenen in een paar dagen tijd(!) 7 apps van aanbieders. Deze 7 worden dit weekend(!) getest. Ik weet zeker dat deze werkwijze de kwaliteit van de app niet ten goede zal komen.
Ook al is zo'n app niet te vergelijken met een standaard softwarepakket, de werkwijze des temeer. De aanpak gaat naar mijn gevoel veel te gehaast. Ik krijg weer de bekende beelden van een ict project bij de overheid : kost klauwen met geld en dan heb je nog niets of een haperend en dus zinloos of zelfs gevaarlijk (privacy) systeem. Waarom al die haast? Vanwege de Corona? Of vanwege het big brother effect : meer grip krijgen op de burgers?