zondag 19 april 2020

Tuinstoel schrobben

schone voetensteun
In het grijze verleden, toen ik nog zwart haar op mijn hoofd had en wij nog in Schoonhoven in ons eerste knusse koophuisje woonden, heb ik een keer voor Sonja's verjaardag een kwaliteitsstoel gekocht van het merk Crespo. Voor in de tuin en het kamperen. Compleet met voetensteun. Ik kocht hem in de jaren 80. De set was weliswaar behoorlijk prijzig, maar de bijzondere kwaliteit ervan is inmiddels bewezen.
voor en
De stoel heeft de afgelopen maanden buiten gestaan onder het afdakje van de motorfiets en was behoorlijk stoffig en wat groen geworden. Ik besloot maar eerst het voetenbankje als proefkonijn voor een schoonmaakbeurt te nemen.
Ik heb het in de badkamer in de douchecel met een ouderwetse werkborstel van Vero en Dasty schoongemaakt. Ik heb het eerst met Dasty besproeid en dat even laten weken. Toen kwam de borstel tevoorschijn. Met de borstel ben ik niet ouderwets gaan schrobben. Als je te hard op de borstel drukt, gaan de haren krom staan en borstel je met de zijkanten van de haren. Dus met gepaste druk, zodat de uiteinden van de haren over het oppervlak gaan. Net zoals bij het tandenpoetsen. Zo heb ik beide kanten van de zitting en het aluminium frame gedaan. Vervolgens heb ik het met de douchekop met koud water afgespoeld. Wat denk je? Dat voetenbankje oogde als nieuw! Helemaal toen ik het naast de vieze stoel hield. Dus was de stoel zelf ook aan de (was)beurt.
Tijdens het schrobben merkte ik trouwens dat mijn armspieren deze bewegingen al lange tijd niet gemaakt hadden. Haha!
na de douchebeurt
Maar goed, het resultaat mag er zijn. Het geheel ziet er weer als 35 jaar geleden uit. Ik heb ze in de tuin in het zonnetje gezet. Zelf ben ik daar maar even bij gaan staan; ook in het zonnetje. Want ik heb weer mijn best gedaan.