maandag 6 april 2020

Dicht bij jezelf blijven

Iemand heeft de motorkap van zijn auto zelf gespoten. De blauwe lak was aan het bladderen en dus werd het tijd om in te grijpen. De eigenaar heeft een smalle beurs en besloot na wat telefoontjes naar schadebedrijven de klus zelf te doen. Wat denk je? Meneer krijgt een lading kritiek over zich heen, want hij had het voor een mooier resultaat moeten laten doen.
Zouden de critici niet goed kunnen lezen of zich inleven in zijn situatie? Ik ken iemand die in de open lucht zijn auto met een roller in de lak aan het zetten was. Af en toe gebruikte hij ook een spuitbusje. Ik vind die auto er trouwens niet eens echt raar of slecht uitzien. De matzwarte lak zit er vrij strak op. Van die eigenaar weet ik ook, dat hij geen dikke buidel met geld heeft. Hij sleutelt ook zelf aan zijn auto, net als ik.
In dergelijke situaties is het ook van belang dicht bij jezelf te blijven, om te voorkomen dat je geleefd wordt en tot je nek in de schulden terechtkomt. Want als het zover mocht komen, duiken die critici toch ook weer op.
Vanuit die optiek ben ik lekker gaan leren lassen. Het lasapparaat kostte me nog geen twee uur lassen door een professional. Natuurlijk wil ook ik dat het laswerk aan bijvoorbeeld de bus, deskundig gedaan is. Conform de eisen van de RDW. Dus dat ga ik niet zelf doen. Maar voor de rest kan ik me geen € 50 per uur veroorloven. Dus 'plak' ik het ijzer liever zelf. Om dezelfde reden heb ik de schade aan het dak zelf gerepareerd. Die buts zat er al bij aankoop. Bij een schadebedrijf zou ik enkele honderden euro's hebben moeten neertellen, omdat ter plekke de binnenkant van de bus kaal gemaakt moest worden. Er moest ook een deel van een dakspant weggeslepen en opnieuw gelast worden. Dus heb ik de schade aan de buitenkant gewoon zelf gedicht. Kosten : € 21,=