woensdag 29 april 2020

Vrijwilligerswerk

Dankzij mijn vrijwilligerswerk heb ik me een beeld kunnen vormen van de effecten van werk gedaan door mensen zoals ik. Ik kwam geregeld situaties tegen, waarin vrijwilligers niet of onvoldoende competent waren voor het werk wat ze deden. Zo was er een administratrice, die geen verstand van boekhouden had. Ik trof ook leidinggevenden die niet geschikt waren voor hun functie (de een een soort dictator, de andere een onfatsoenlijke politieagent) en mensen die personeel selecteerden op een wat vreemde manier. Niet zozeer op basis van opleiding en/of ervaring, maar omdat het bekenden zijn. Met eerder genoemde gevolgen, denk ik dan : verkeerde vrijwilliger op de verkeerde plaats.
Van diverse kanten vernam ik dat mensen die klant zijn bij de Voedselbank geen pakket krijgen, dat afgestemd is op hun huishouden c.q. gezinssamenstelling. Zowel alleenstaanden als mensen met kinderen krijgen hetzelfde voedselpakket. Dus de een krijgt te veel, de ander te weinig? Zonde en vooral onnodig. Waarom krijgt een klantnummer geen extra cijfer(s) dat het aantal gezinsleden aangeeft? Op basis van dat cijfer kan er dan een afgemeten hoeveelheid ingepakt worden. Op die manier kunnen meer mensen geholpen worden. Ik heb het gevoel dat door de standaard verpakkingswijze voedsel wordt weggegooid. Maar ik vertrouw erop, dat het overschot ook weggegeven wordt. Helaas ken ik een geval waarin dat niet gebeurt. Het wordt weggegooid. Die persoon schetst zichzelf nog meer door het overschot niet bij het gft, maar bij het restafval te deponeren.