woensdag 29 april 2020

Een kwart kan niet (goed) lezen

Het bericht was onlangs in het nieuws. Het betrof een onderzoek onder tieners van zo'n 15 jaar. Deze groep kan ook niet zo goed schrijven. Om niet te zeggen 'slecht'. Maar ze zijn niet de enige. Ook veel volwassenen kunnen (niet kennen) niet goed lezen en/of schrijven. Zelfs goed opgeleiden onder hen verstaan niet de kunst van begrijpend lezen.
Wat de jeugd betreft heeft het niet alleen met het onderwijs te maken, maar ook met de technologie. Misschien moet ik daarom zeggen, dat ze vaak de verkeerde woorden selecteren. Dus typen ze ik wordt of het licht niet aan mei.  Er zijn er ook die nooit van zinnen gehoord hebben. Het ontbreken van hoofdletters, punten en/of komma's maken het begrijpend lezen lastig. Alsof een robot aan het woord is met een waterval aan woorden. Vaak moet ik erom lachen. Ik vind het alleen storend als ik correspondentie krijg van instanties, waarin dat soort fouten gemaakt zijn. Dan vind ik het een smet op zo'n organisatie.
Het kan ook zijn dat men de officiële taal laat vallen. En dat men gaat voor de Babylonische spraakverwarring. En de gevolgen ervan. De weg van de minste weerstand is al behoorlijk populair geworden.