woensdag 13 april 2016

Zwart wit 2016

Gisteravond zag ik tijdens mijn zap-tijd een stukje van het programma Pauw. Daarin waren Johan Derksen en ene Farid met elkaar in een flinke discussie verwikkeld over Marokkaanse voetballers.  Ik zag weer die typische overgevoeligheid rond het woord Marokkaan constant over de tafel vliegen. Je schijnt geen grapjes over Marokkanen te mogen maken en hen helemaal niet mogen bekritiseren. Want dat alles wordt vertaald in : discriminatie! En soortgelijk verschijnsel zie ik bij Surinamers en Antillianen, maar die beginnen dan het liefst over de slavernij.
Ik hoorde Derksen nog even opmerken, dat hij een Marokkaanse speler als voetballer van de week had voorgedragen. Maar ja, dat kan Derksen elke week wel roepen, maar dat horen mensen als Farid natuurlijk niet. Net zoals die Surinamers en Antillianen ook liever niet horen, dat onder hun voorouders ook velen verdiend hebben aan de slavernij.  Dus zo zwart wit is het allemaal echt niet. Ik ben maar snel van zender veranderd.