zondag 24 april 2016

Flevoland is ook saai

De provincies Groningen, Flevoland en Utrecht trekken de minste toeristen uit eigen land. Groningen ken ik alleen van de aardbevingen, de rijsttafels van mijn tante (zou een enorme trekpleister moeten zijn!) en het feit dat Mike daar studeert. O ja, en natuurlijk ook nog ABSAF! Voor de rest zou ik niet weten wat ik in de provincie Groningen zou moeten doen. Misschien de ZZ wegraces een keer gaan kijken.
De provincie Utrecht ken ik nauwelijks. Ik ben dan wel heel vaak in de hoofdstad en in Zeist geweest, maar om nu te zeggen : 'kom, ik ga weer!', nee. Die provincie heeft weliswaar mooie natuur, maar daar schijn je als toerist niet te mogen komen. Anders had men vast wel recreatieparken aangelegd.
En dan Flevoland. Oersaai hoor. Ik woon er al een tijdje, maar de provincie is en blijft oersaai. Misschien is ie vanwege mijn komst nog saaier geworden. We hebben hier heel veel ruimte, groen en water, maar alles is volledig verkeerd benut. Zo heeft men hier stadscampings, ondanks de grote hectares bos. De strandjes hier zijn zo te zien per ongeluk ontstaan. Recreëren tussen de basaltblokken. Een strookje zand dat heeft geleid tot een jubelstemming : hoera een strand! Dat krijg je naarmate je verder van zee woont en leeft. De Oostvaardersplassen is nog erger. Daar wordt onder luid gejubel aan dierenmishandeling gedaan. Je kunt daar heel mooie films over maken, maar iedereen met een gezond verstand weet beter. Wie geassocieerd wil worden met dierenmishandeling, gaat naar de Oostvaardersplassen. Fietsen is hier ook supersaai en een crime. Kaarsrechte wegen, straffe tegenwind (ook op de terugweg) en nergens een leuke locatie om even bij te komen en iets te nuttigen. Goed voor toeristen met masochistische trekjes. Sinds kort zijn er bordjes met fietsroutes. De risico's onderweg staan er niet op vermeld. De mensen hier zijn ook niet bepaald gastvrij. Die zien vreemde snuiters liever gaan dan komen. Dus geen leuke stops bij boerderijen om iets te drinken. En als bezoekers komen (de mens is en blijft nieuwsgierig), dan kunnen ze hooguit naar de Aviodrome, Bataviastad en -werf en de Orchideeënhoeve, Maar dat kan allemaal op één dag. Als je met de auto bent. En anders drie dagen.