dinsdag 26 april 2016

Koningsavond 2016

De dag voor Koningsdag. Men verwacht koud en slecht weer. De populariteit van het Koninklijk Huis is wat gedaald, men is al langere tijd ontevreden over de regering (referendum, gezondheidszorg,Vluchtelingen en Turkije) en de EU. Gaan we dan een feestje vieren? Ik overweeg zelfs de vlag morgen niet uit te hangen. Alsof ik blij moet zijn. Trouwens, die vlag moet vervolgens weer drogen, tot 4 mei.
Mijn moeder dweepte met leden van het Koninklijk Huis. Als kind heb ik Koninginnedag als een leuke dag ervaren. Totdat ik in mijn tienerjaren erachter kwam hoeveel die mensen ons kosten. En wat we ervoor terugkregen. Onwillekeurig dacht ik daaraan, toen ik op de Ulo het boek van George Orwell las : Animal farm. Een boek dat model staat voor de Russische revolutie en het communisme. Maar het kan evengoed op ons land slaan. Sommige mensen zijn meer gelijk dan anderen. Hoeveel armen zouden geholpen kunnen worden met het geld dat naar het Koninklijk Huis stroomt? Waarom hebben onze leiders meer privileges, zoals het wachtgeld, dure huizen (ver van AZC's verwijderd) en hebben ze lak aan hun achterban? De rijken hebben een flinke voorsprong op de rest. Animalisme. De varkens hebben het voor het zeggen. Ook (of juist?) in een democratie, waar niet iedereen gelijk is.