Gisteren zag ik dat een motorfiets achter een auto gesleept werd. Een nogal hachelijke onderneming vanwege het ontbreken van een trekoog aan de motor. Zelf kreeg ik ooit het advies het sleeptouw met de hand vast te houden. Ik heb een keer iemand zo'n sleeptouw aan een poot van de voorvork zien bevestigen. Met gevolg dat hij na enkele meters de stoep opgetrokken werd.
De Suz die ik zag, wilde niet starten. Men besloot hem naar een monteur te slepen. Daar zou de Suz gelijk ook een servicebeurt krijgen. Het sleeptouw werd dit keer om beide poten, boven het voorspatbord bevestigd. De knoop kwam ongeveer in het midden tussen de beide poten, zodat de trekkracht in het midden zou plaatsvinden. De auto reed voorzichtig weg tot het touw strak kwam te staan. Daarna kwam de motor in beweging. Eerst met wat onzekere slingerbewegingen, maar toen vrij stabiel.
Voor zover ik kon zien reed de motor tijdens het slepen rechtuit. Wat er na het nemen van ene bocht gebeurde, weet ik niet. Wat ik ook zag, was dat de achterband versleten was. Het loopvlak had alleen aan de zijkanten nog wat profiel. Hopelijk zal de monteur dat ook zien en adviseren de band te vervangen. Zo glad heb ik mijn banden nooit gekregen. Die verving ik op tijd. Eigen veiligheid gaat immers voor.
PS. Voorzichtig met wegrijden na het monteren van een nieuwe band. Die dingen zijn vaak zo glad als een aal vanwege de conservering / opslag. Eerst reinigen met een sopje mag ook.