dinsdag 12 april 2016

Gewoon een dagje Brabant

Vanaf het moment dat ik die provincie bewust leerde kennen, is het voor mij een bijzonder deel van ons land. Niet alleen omdat ik daar familie en kennissen heb wonen. Ik herinner me nog dat op het gebied van bepaalde sporten (wielrennen en biljarten) geklaagd werd door niet-Brabanders. Dat begon in de jaren 60. Men verweet de sportief goed presterende Brabanders, dat zij veel meer mogelijkheden hadden om hun sport te beoefenen. Al was het alleen maar, omdat ze werkloos waren. De provincie kende toen veel werklozen.
Ik moest later wennen aan het feit dat men in het Brabantse de gewoonte heeft om ergens zomaar binnen te komen wandelen en neer te ploffen voor een kop koffie en een gezellig gesprekje. Wat de plotsklaps tot gastheer en/of -vrouw gebombardeerden nieuwbakken Brabanders eigenlijk van plan waren te gaan doen, was ogenschijnlijk niet belangrijk. Maar ja, in de rest van het land gaat alles op afspraak vanwege druk, druk, druk. Aan de andere kant heeft dat spontaan ook wel weer iets. Behalve wanneer je net op de wc of in bad zit, want ook dan ploft men gewoon neer. Onlangs is een aantal wietplantages opgerold en zijn arrestaties verricht. Maar er gebeurt nog veel meer in het Brabantse land. Zou er echt geen goed en/of leuk nieuws te melden zijn?