donderdag 16 april 2015

Uitgeprocedeerde vluchtelingen

Het maakt blijkbaar niet meer uit of je als vreemdeling / vluchteling wel of geen verblijfsvergunning krijgt. Als je niet weg wilt, blijf je gewoon. En als je blijft zijn er genoeg mensen die jou zielig vinden en voor je gaan zorgen. Kortom, zelfs het slechtste scenario hier is nog altijd beter dan de armoe, gevangenis en/of dooddreiging in eigen land. Het Vluchtelingenvraagstuk doet mij denken aan het bekende bordje met de tekst : Verboden te voederen. Er zijn altijd weer mensen die het toch niet kunnen laten : Ach, wat maakt die kilo pinda's nou uit? Maar de beestjes gaan eraan wennen en erop rekenen. Mensen zijn ook zo. Als ik zomaar geld, eten en een dak boven mijn hoofd had gekregen, was ik dan gaan werken? Nee! Haha! Ik had lekker de rest van mijn leven vakantie gevierd.
De uitgeprocedeerde asielzoekers zullen zich ongetwijfeld afvragen : "Waar ben ik in terechtgekomen?" Het lijkt erop dat er geen weg terug is. Ze zitten opgesloten in het beloofde land met enkel verbroken beloften als bagage.