dinsdag 7 april 2015

Daar zit een luchtje aan

Ingezonden :
Gezeten op een kappersstoel kun je natuurlijk zelf besluiten al of niet een gesprek aan te gaan met de kapper/kapster maar als deze meent dat het móét, en een duidelijke cliché vraag stelt, denkt mijn hoofd al voorzichtig aan de handrem. Echter toen ze begon met mij te vragen hoe ik mijn haar geknipt wilde hebben, en ik mijn antwoord besloot met de ietwat afgezaagde wens dat ik er graag op z'n Paasbest wilde uitzien, hadden we toch een bekend onderwerp waarover wel het e.e.a. te converseren viel. Ze vertelde dat ze in haar lunchpauze even naar “Jamin” was geweest om wat inkopen te doen. Waarop ik inhaakte met; ,,O jee, dat is toch "Luilekkerland"?, waar je maar beter niet te lang moet rondhangen vind ik". Via de kleine chocolade Paaseitjes, en die hele grote joekels van chocolade Paaseieren, belandden we bij de gewone kippeneieren die op allerlei manieren kunnen worden verfraaid. Met speciale eierverf, met plakplaatjes, of door de eieren te koken in b.v. spinazie of rode bietjes vanwege de mooie natuurlijk kleurstoffen. Vroeger bij ons thuis werden de Paaseieren versierd door ze voorafgaand aan het koken in een lapje te wikkelen, waarbij het ei werd omgeven door uienschillen, grassprieten, en madeliefjes. De lapjes rondom de eieren werden met touwtjes goed vastgebonden en daarna gingen de pakketjes in een pannetje met water, met koffiedik (van de bekende ’pruttel-koffie’) en een paar lepeltjes 'Buisman' op het vuur. Dat inwikkelen en vastknopen met touwtjes was een lastig karweitje maar het loonde meer dan de moeite, want na het koken en uitpakken werden de eitjes opgewreven met een beetje olie en dan waren het uiteindelijk ware, geel/bruine, kunststukjes. Het eieren zoeken buiten in de tuin was voor ons altijd een hoogtepunt en dat gold jaren later ook voor onze eigen kinderen. Van hen moest ik de eieren zelfs meestal een tweede keer verstoppen, zó leuk vonden ze het zoeken, maar vooral het vinden. Daarna werden alle eieren eerlijk verdeeld, en gedeeltelijk opgegeten. Zo’n heerlijk hardgekookt ei moet je overigens niet te lang onder je neus laten bungelen omdat de geur ervan wat minder in de smaak valt. (zie vervolg)



Fan-tilator