maandag 20 april 2015

Schuttingtaal

Bijna af....
Vanmorgen ben ik toch maar even in de hoeven geklommen om iemand blij te maken met een schutting. Ik bedoel, ik kan de hele maandag niets doen, maar daar krijg ik, in tegenstelling tot menige nietsnut, geen goed gevoel van. Een buurvrouw en ik hadden vorige week al het benodigde hout en ijzerwaren gekocht. Het spul werd conform afspraak afgelopen zaterdag door de bouwmarkt afgeleverd.
Ik ben begonnen met opmeten om uit te rekenen waar de laatste (vanaf de entree de eerste) paal zou moeten komen. Die kwam op een wat ongelukkige plek uit, maar in onderling overleg hebben we besloten de paal zo'n 4 centimeter te verplaatsen. Ik bedoel maar : waarom moeilijk als het ook gemakkelijk kan? Daarna ben ik de eerste paal bij en aan de muur gaan plaatsen. Ik kon daar de grondboor niet gebruiken, dus het werd graven geblazen. Gelukkig had ik geen last van de fundering. Ik heb de paal dusdanig geplaatst, dat de kopse kanten van de planken vlak lopen met de muur. Dan kijkt buurvrouw dus niet tegen de lelijke kopse kanten aan. Bij het boren van het gat voor de laatste paal, stuitte ik op beton! Het bleek een dikke betontegel van 60x40 te zijn, die op een diepte van 50 cm lag. Om veel graafwerk te voorkomen, heb ik de tegel met een beitel en vuistje stuk gehakt. Er viel toen wel wat schuttingtaal, maar die kwam gelukkig onhoorbaar voor anderen in het gat terecht.  Ook bij de andere gaten stuitte ik op zowel stenen als wortels. En dus weer wat schuttingtaal het gat in. Maar omdat ze toch zo'n 60 cm in de grond konden, heb ik het maar zo gelaten. Daarna was het een kwestie van de lange planken (3.60 meter) waterpas en om en om op de palen schroeven. Ik moest daarvoor ook in de tuin van de buren zijn. Reden om mezelf af te vragen of zij geschrokken de politie zouden bellen met de mededeling, dat er een bruin heerschap met (inbrekers)gereedschap achter hun heg stond? Je weet maar nooit. Gelukkig werd ik niet in mijn werkzaamheden door de hermandad gestoord en kon ik geboeid verdergaan. Eh...
Geheel naar verwachting staat het eerste deel keurig op z'n plaats. Knap hoor als je beseft hoe krom dat bouwmarkthout soms kan zijn. Ik moet alleen de uitstekende delen van de palen afzagen. Natuurlijk ging er iets fout. De diagonale schor van de schutting bleek te kort. Maar dat komt omdat ik niets heb met wiskunde, maar des te meer met logisch nadenken......
Rest nog een tweetal stukken : die met de andere buren en aan de voorzijde, waar ook een hekje moet komen.