zaterdag 11 april 2015

Jouw hond, mijn schutting

Hannes
Het gemak waarmee sommigen hun hond zijn poot laten optillen tegen andermans bezit (schutting, heg, hek, ja zelfs autowielen), verbaast mij. Ik weet zeker dat omgekeerd zo'n iemand ook niet leuk zal vinden als er tegen iets van hem/haar geürineerd wordt. Maar ja, zo gaat dat in veel gevallen : wel bij een ander, maar niet bij mij.
Zelf hebben we twee keer een reu gehad. Hannes en Zorro, beide bouviers, werden kort gehouden om te voorkomen dat ze overal hun aanwezigheid zouden markeren. Het is nu wel typisch gedrag van de reu, maar ook daarin bepaalt de baas waar en wanneer hij dat gedrag mag vertonen. Ik geef toe dat ook ik soms wat zwak van geest was. Dan kon het gebeuren dat hij tegen de wielen van een Smart, een Gold Wing of een Harley zijn poot mocht optillen. Ik bedoel : je kunt ook iets fatsoenlijks kopen in plaats van je geld over de balk te smijten. Nee, ik beloonde hen na de daad dan niet. Dat deed ik pas als we weer thuis waren. Maar dan was die hond al weer helemaal vergeten waarvoor ie dat koekje kreeg. Maar voor de rest was ik behoorlijk consequent en bepaalde ik waar onze reuen wel of niet hun poot mochten optillen. Maar in principe niet bij andermans bezit. In principe, hoor.