zaterdag 11 april 2015

Helmplicht op e-bikes

1968, zonder helm met Ziekenfonds
Minister Schultz heeft vanuit haar moederinstinct besloten dat bestuurders van de supersnelle elektrische fietsen een helm moeten dragen. Niet zomaar een fietshelm, maar een bromfietshelm. Dus een jet- of een integraalhelm. Afgaande op de bestaande regelgeving een logisch besluit. Met dat soort snelheden, 45-50km/uur, moet je je goed beschermen. Een bromfiets rijdt net zo snel. Er is nogal wat weerstand tegen de helmplicht. Die is er ook bij sommige bromscooter- en motorrijders. Als ik dit vraagstuk van helmplicht in het algemeen democratisch zou oplossen, dan zou ik de bestuurders laten kiezen tussen een helm dragen of een hogere zorgpremie betalen. Uiteraard moet men WA verzekerd zijn, maar dat is al een plicht. We leven in een democratie en worden geacht verstandig genoeg te zijn om zelf te bepalen wat verantwoord en niet verantwoord is. Er zijn al meer dan genoeg regels en allerlei uitzonderingen. De betutteling moet een keer ophouden. In de jaren 60 reed ik nog rond zonder helm. Maar ja, toen hadden we nog het Ziekenfonds. Nog even en je krijgt alleen zorg als ik een helm met de naam van de zorgverzekeraar op mijn knar had tijdens het ongeval.