Ingezonden
Lang geleden 
heb ik eens meegedaan aan een ideeën-wedstrijd voor het verbeteren van 
de verkeersveiligheid, georganiseerd door de "Onderzoeksraad voor 
Veiligheid", in de tijd dat 'onze' 'Pieter van Oranje' daarvan nog 
voorzitter was. De laatste regel van het wedstrijdreglement luidde: 
,,Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd" (lees: hierover geen
 contact met ons mogelijk). Dat ik die regel hier nog eens expliciet 
noem geeft al enigszins aan in welke richting dit stukje zal gaan. De 
onderwerpen van mijn deelname gingen o.a. over het verbeteren van de 
fietsverlichting. Vanaf de dynamo liep 'vroeger' maar één z.g. 
stroomdraad naar de koplamp vóór, én één naar het rode lampje op het 
spatbord van het achterwiel. Die stroomdraad was inwendig van koper, dus
 een prima geleider, maar de stroom moest na het lampje de weg 
terug 
zien te vinden naar de z.g. 'massa-aansluiting' van de dynamo via 
boutjes en moertjes van het spatbord, het metaal van het fietsframe, 
enz. Bij een nieuwe fiets ging dat nog prima en de verlichting brandde 
dan ook maximaal. Hierover werd hééél lang geleden eens een hele fraaie 
reclamefoto gemaakt die de ouderen onder ons beslist nog wel kennen: een
 konijnje zit in het donker rechtop in de berm van een onverlicht 
weggetje, kijkt in de enorme lichtbundel van een aankomende fiets en 
zegt dan: “Wat een zee van licht!, Natuurlijk een Philips!”. Bij een 
oudere fiets was er van "een zee van licht" vaak geen sprake want bij 
het achterlichtje ging het meestal al fout vanwege een roestig boutje 
waarmee het lampje op het spatbord was bevestigd en verderop zat het 
spatbord vast op het fietsframe met eveneens een roestig boutje. Daarna 
moest de stroom via het fietsframe, en de (soms roestige) fietskogeltjes
 in het "balhoofd" (waar het stuur op draait) de voorvork zien te 
vinden, en via een roestig bevestigingsboutje van dynamo aan de voorvork
 de 'massa-aansluiting van de dynamo zelf. Van de koplamp naar de dynamo
 was het een kortere weg maar ook daar 
zorgde het 'roestduiveltje' voor 
de bekende verstoringen. Om dit soort problemen voorgoed de wereld uit 
te helpen bedacht ik een oplossing en stuurde die naar 'Pieter van 
Oranje'. Mijn voorstel was: verplicht de rijwiel-fabrikanten om de 
fietsverlichting vanaf 19?? 2-aderig uit te voeren. Dus vanaf de dynamo 
moest naar het voor- en achterlicht een dubbeladerig snoertje worden 
aangebracht waardoor de stroom naar beide lampjes gegarandeerd kon 
worden. Over de uitslag kon niet worden gecorrespondeerd maar na een 
tijdje verschenen wel de eerste fietsen waarvan de verlichting, voor en 
achter, 2-aderig was uitgevoerd. Probleem opgelost want er was volop 
licht; zelfs zonder een goed 'contact' met de "Onderzoeksraad voor 
Veiligheid"!!! Mijn idee gejat?! Het zou kunnen, want er zijn natuurlijk
 veel slimmere (of sluwere?) mensen dan ik (zie vervolg).
F

