woensdag 1 april 2015

Klepel zonder klok

Ingezonden n.a.v. Niet mijn taak

"Hij heeft de klok horen luiden, maar..... " enz. Toch weet ík sinds kort wél waar die klepel hangt! Maar die
....snoeiersvolk....
hangt daar niet alleen. En met heel veel soortgenoten hangt hij ook niet in een carillon want met muziek heeft die klepel al helemaal niets te maken. Vorig voorjaar hoorde ik vanuit mijn achtertuin in het straatje achter ons bij vlagen het enorme geraas van een mij onbekende machine. Even bleef de herrie achterwege want de machine verplaatste zich en stopte even later ter hoogte van onze tuin. Door de laurierhaag heen zag ik een grote ovale, stalen bak aan een lange arm neerdalen in de Gemeentelijke border, die vol staat met lage, wild uitgegroeide struikrozen en onder oorverdovend lawaai werd deze net boven de grond horizontaal heen en weer bewogen. Naar het geluid te oordelen was dit geen snoeimachine want ik hoorde het knakken en kraken van de stengels die met grof geweld van de struiken werden afgerukt of er vanaf geslagen. Toen het 'monster' bezig was de volgende border te 'vermoorden' nam ik net buiten ons poortje eens poolshoogte bij 'onze' rozenborder en overzag het slagveld van de geamputeerde struiken. ,,Dát heet nou klepelen" zei een buurman die langsliep, mijn verbaasde gezicht had gezien, en naast mij kwam staan. ,,Dat doen ze om sneller te kunnen werken en geld te besparen!”. ,,Ja, antwoordde ik, dat begrijp ik want die rot-herrie klinkt natuurlijk als muziek in de oren van iemand die het Gemeentegroen-geld beheert, maar het oog wil toch ook wat?!" ,,Het lijkt warempel wel alsof hier zojuist een tropische cycloon is gepasseerd; een triest beeld van afgeknakte struiken achterlatend”. De andere dag stond ik met een snoeischaar een paar uur in de border om het spoor van vernieling enigszins te fatsoeneren. De horizontaal gegroeide takken waren de dans ont-klepeld maar die moesten ook nodig gekortwiekt worden. Ze waren n.l. over de rand van de border heen gegroeid en hadden het voorzien op langskomende broekspijpen, sokken, maar vooral blote benen! (Au!, Grrr!). (Sorry, overschrijding max. 4096 tekens) Wordt vervolgd.

Fan-tilator