Appartementen waar eens de werf was |
Van tijd tot tijd werd op die werf een nieuw schip te water gelaten. Een wat vreemd gezicht, want het schip gleed zijwaarts via een helling de Zijl in. Afgezien van daarvan veroorzaakte de tewaterlating een spectaculaire golf, die de Zijldijk en de tuinen van de Leiderdorpse huizen tegenover de werf overspoelden. Bij mijn weten is daar nooit over geklaagd : waar gehakt wordt, vallen spaanders. Op de werf zijn allerlei soorten vaartuigen gebouwd van zeil- tot passagiersschepen, zandzuigers en baggermolens. Ja, zelfs een theater- / bioscoopschip kwam daar van de helling glijden. Begin jaren 30 kwam de werf door de crisis in ernstige problemen. Tijdens de oorlog kreeg de werf van de Duitse bezetter de opdracht een paar sleepboten te bouwen. Tegen het eind van de oorlog waren ze nog steeds niet afgebouwd. Ze zijn toen door de Duitsers naar der Heimat versleept. Midden jaren 60 werd de werf verkocht aan de Sleephelling Maatschappij Scheveningen. Maar het ging alsmaar minder in de branche. In de laatste bestaansfase produceerde men nog enkel straalbuizen. Men schat dat de werf (1877- 1980)gedurende haar bestaan zo'n 1.500 schepen heeft gebouwd.
Ik herinner me ook nog dat aan het begin van de Valk Boumanweg de directeur van de scheepswerf woonde. Dat was een statig huis, schuin tegenover de Spanjaardsbrug.
Op het www vond ik een leuk filmpje van de werf. Het betreft de Tewaterlating van de SCH 242 Huibertje in 1958