zaterdag 18 april 2015

Een afgebroken bout

mooie tapset
Wat een drukte zeg! Ik kom tijd tekort. Toen ik nog werkte had ik het aanzienlijk rustiger. Vrijdag werd mij spontaan gevraagd of ik iemand naar het ziekenhuis in Lelystad wilde brengen. Gezondheid gaat voor alles, dus reed ik een retour Lelystad. Niet veel later volgde een eerder gemaakte afspraak met iemand anders, om samen even naar de bouwmarkt te gaan. Ik heb een mooie berekening gemaakt voor een stuk hekwerk en dat wilde de 'opdrachtgever' omzetten in een bestelling. Gelukkig werden we door een deskundig iemand geholpen, die mijn berekeningen bevestigde.
gammele taphouder
Vanmorgen ben ik eerst even het slaaphok van de motor gaan fatsoeneren. Dat was nog een aardige klus, waar ik een groot deel van de ochtend aan kwijt was. Daarna ben ik de afgebroken bout van de remschijf te lijf gegaan. Ik hoopte dat het stukje bout tijdens het uitboren zou gaan meedraaien en zo aan de achterkant eruit zou vallen. Maar dat gebeurde niet. Dus na een klein gaatje, zette ik een 5,5 mm boortje op de boormachine en heb de bout uitgeboord. Natuurlijk bleef er nog wat boutresten achter in het schroefdraad. Maar gelukkig heeft de buurman een mooie tapset. Het viel me op dat ook zijn tapset voorzien was van zo'n knullige taphouder, waarmee je de tap moet ronddraaien. Die dingen zijn zo gammel. Ook nu gebruikte ik maar een Bahco stelsleutel. Met de M6 tap lukte het me eenvoudig en snel de restanten te verwijderen. Daarna kon de nieuwe bout erin. Klusje geklaard!
Omdat de CBX toch al buiten de tuin stond, heb ik hem vanmiddag maar de sporen gegeven. Het was de eerste rit nadat ik de uitlaat onder handen had genomen met hittebestendige zwarte antiroest lak. Ik heb een stukje langs het Ketelmeer gereden. Na thuiskomst gingen we een gratis partijtje tegels ophalen. Die zijn bestemd voor een paar buurtbewoners. Hun pad naar de voordeur is behoorlijk verzakt. Hopelijk komt a.s. donderdag een bult met zand, zodat de boel daar opgehoogd kan worden.
Tot die tijd kan ik aan de slag door van de inmiddels afgeleverde materialen van de bouwmarkt een nieuw hekwerk te maken.