dinsdag 14 april 2015

Remschijven vervangen

Vanmiddag kwam de GLS koerier een gewichtig pakketje afleveren. Het waren de twee geventileerde remschijven en twee sets remblokken voor de Matrix die ik vorige week besteld heb. Het is de bedoeling dat ik die oude, versleten schijven zelf ga vervangen. Op zich is het niet echt een heftige ingreep. Als het wiel eraf is, resten nog vier bouten aan de remklauw en twee waarmee de schijf vastzit. Voor de laatste twee heb ik wel een slagschroevendraaier met kruiskop bit nodig om ze los te krijgen. En die heb ik niet meer. Ik heb de set aan zoonlief geschonken tijdens de verhuizing. Die is ook aardig aan het sleutelen en zo blijft dat ding toch ook weer in de familie.
Als de twee kruiskop bouten en de remklauw eraf zijn, kan de schijf eraf. Daarna kan ik de oude remblokken vervangen, de remzuiger wat terugduwen met een lijmtang of zo en de nieuwe plaatsen. De oude schijf heeft al flinke opstaande randen gekregen. Vorig jaar kreeg ik na de APK de tip, dat ze nog wel een jaartje mee zouden kunnen. Maar dan zijn ze aan vervanging toe. Gezien het advies en het lage aantal jaarlijkse km's ben ik niet direct tot vervanging overgegaan. Morgenochtend hoop ik  aan de slag te gaan.