Ingezonden n.a.v. Losgerukte spaken
In
de vorige reactie op het bericht Losgerukte Spaken is al uitgelegd hoe het probleem, bij de aluminium
velg met de 'gewone' stalen spaken van het fietswiel van Willem, heeft
kunnen ontstaan en daarom is dit stukje een kleine aanvulling. Bij de
grensovergang van deze twee materialen ontstaat a.h.w. een
'batterijtje', vooral door vocht en allerlei vervuiling, en er gaat een
heel klein elektrisch stroompje lopen. Dat stroompje 'vreet' op die
grensovergang het materiaal op en dit wordt broos en zwak waardoor de op
spanning staande spaken door de velgrand worden getrokken. Ook de
combinatie RVS/aluminium kan zelfs problemen opleveren (afhankelijk van
de samenstelling van het RVS). RVS-metaal noemen wij doorgaans
Roest-Vrij-Staal maar dat is eigenlijk niet goed. Dit materiaal roest
minder snel en heet daarom Roest-Vast-Staal en het wordt ook wel Inox
genoemd. Ook door vakmensen wordt soms de fout gemaakt door bij bepaalde
constructie's RVS met aluminium te combineren maar dat vraagt wel om
problemen. Voor wie het "naadje van de kous" wil weten?: zoek, zoals
vorige schrijver al adviseerde, in Google op het woord contactcorrosie
maar zie ook: http://www.euro-inox.org/pdf/map/Contact_with_Other_NL.pdf
Fan-tilator