zaterdag 4 april 2015

Gerechtigheid en taal

Gelukkig wordt de agent die een 18 jarig meisje in Eindhoven heeft doodgereden toch nog vervolgd. Ik vind het schandalig dat men in eerste instantie die man vrijsprak. Afgaande op de beschrijvingen en de getuigenverklaringen van het ongeval, lijkt het mij volledig terecht dat de man verantwoordelijk is voor de dood van het meisje. Ik bedoel, je mag dan met zwaailicht en sirene rijden maar dat betekent nog niet dat je daarmee een vrijbrief hebt in het verkeer. Nota bene op een kruispunt waar het verkeer door lichten wordt geregeld, racete de dader door rood. Om een verwarde man te kunnen arresteren wordt een meisje doodgereden? In het algemeen vind ik dat veel agenten die over de schreef gaan het hand boven het hoofd gehouden wordt. Zodoende lopen veel 'gelegaliseerde' daders van misdrijven bij de politie rond. Een voorbeeld : als politieman een vluchtend, ongewapend iemand in zijn achterhoofd schieten is en blijft voor mij een ordinaire moord.
beschadigd imago
Een opperhoofd van de Nationale Politie, meneer Bouman, vindt dat de toelatingseis 'Nederlands sprekend' voor allochtone (mag dat nog?) sollicitanten bij het korps moet komen te vervallen.  Boumans gedachtegang : "Menig agent is wat taalgebruik betreft al nauwelijks te begrijpen, dus dat maakt niet zoveel uit." Bij een staande houding hoor ik nota bene Hollandse agenten vaak krampachtig, semi ambtelijk taalgebruik doorspekt met vakjargon bezigen. Daar begrijpt zelfs een autochtoon (mag nog wel?) niets van. Er zijn gelukkig ook nog een paar nuchtere agenten, die gewoon hun moerstaal spreken. Luid en duidelijke Jip en Janneke taal. Maar dat hoeft volgens deze commandant niet meer. Ik ben benieuwd hoe het proces-verbaal er straks uit komt te zien. Het zal wel de rijbewijs en de huis en meer van dat krakkemikkig taalgebruik worden. En als zo'n agent een dubbele nationaliteit heeft, spreekt hij mij vanwege mijn kleurtje misschien in het Turks, Chinees of Marokkaans aan. Nou, dan kan je lachen hoor. Het inburgeren vereist de beheersing van de Nederlandse taal. Maar als je die niet wilt volgen of zakt, kan je nog altijd agent worden bij de Nationale Politie van meneer Bouman.