Het is maar net hoe ik tegen mijn motorfiets aankijk. Als ik erop zit ervaar ik veel plezier. Maar in mijn achterhoofd weet ik ook, dat de CBX mij kan vermoorden. Geen plezierige gedachte, maar het is wel de realiteit. In een auto kan ik nog een aardige klap verwerken, maar op de motor is dat anders. Dus is het altijd opletten geblazen en vooral anticiperen. Een paar keer heb ik een spatbordklever achter me gehad. Zo'n automobilist begrijpt niet dat hij of zij met een moordaanslag bezig is.
Ik hoorde een nota bene beginnend motorrijder tegen een agent zeggen, dat rijden op een motor veel veiliger is als je harder rijdt dan de rest van het verkeer. Wat een domme uitspraak! Maar ach, meneer had pas een jaar zijn rijbewijs en deed voorkomen alsof ie al 20 jaar veel kilometers achter zich had. Ik hoop maar dat ie niet met hoge snelheid achter zijn misvatting komt en voor zijn arrogantie gestraft wordt. Hij kwam er vanaf enkel met een bekeuring voor de hoge snelheid. Voor zijn domme uitspraken en arrogantie had ik hem ook een boete gegeven. Als dat had gekund.
Afgezien van het verkeer, is er ook het onderhoud en de controles voor de rit. Niet dat ik daarmee alles kan voorkomen, maar het scheelt wel. Belangrijke bouten en moeren controleren, de banden (loopvlak en spanning), remmen, ketting, verlichting enz. Samen met mijn eigen gedrag (ik laat me ook niet gek maken door een petje in een Golf GTI) kunnen geregelde controles en onderhoud de moordneigingen van mijn CBX behoorlijk onderdrukken.