donderdag 16 april 2015

Het centrum van Lelystad


de pilaar mag ook ingekort worden
Gisteren nam ik even een kijkje in het centrum van Lelystad. Men is daar druk doende het Stadhuisplein meer smoel te geven. Ik moet zeggen dat het al een stuk beter oogt dan voorheen. Het zal nog wel even duren voordat het plein weer vrijgegeven zal worden, maar wat ik ervan gezien heb ziet er bemoedigend uit. Wat mij ook opviel waren de vele borden met aanwijzingen voor fietsers omtrent het stallen van hun fiets. Op zich niet verkeerd. Ik was namelijk ook op de fiets en voelde me als zodanig aangesproken. Nu ben ik niet bepaald een dwarsligger en wilde de regels opvolgen. Maar tot mijn schrik waren er veel te weinig fietsenrekken op de genoemde plaatsen. Als de handhaving conform de borden zou plaatsvinden, had een kwart of misschien zelfs meer van de fietsen verwijderd moeten worden.
Jaren geleden deed een wethouder de uitspraak dat er voldoende rekken waren bij het station. Dat was blijkbaar een lage inschatting (volgens mij is er toen niet geteld), want een jaar later begon men meer rekken te plaatsen. Wat dat betreft holt de stad nog steeds achter de feiten aan. Ik overwoog nog mijn fiets buiten het centrum te parkeren en vervolgens de bus te nemen. Maar dat zou toch helemaal van de gekke zijn?