zondag 26 april 2015

Vinger aan de pols

Ingezonden.

Citaat uit: "Remschijven vervangen 2".
,,Maar toen ik het 6 mm boutje nader bekeek, zag ik dat er een donker vlekje op het punt waar ie was afgebroken zat". Voor het tappen van 6 mm (M6) schroefdraad) in staal, moet het boorgat maximaal 5 mm zijn en er ontstaat rondom het gaatje 0,5 mm aan schroefdraadhoogte. Na het boren van een gaatje van 5,5 mm (in het afgebroken boutje) is er rondom het nieuwe gaatje nog maar 0,25 mm materiaaldikte voor de schroefdraad. Echter, aangezien het met de hand boren, precies in het hart van het afgebroken boutdeeltje, praktisch onmogelijk is zal het opnieuw getapte gaatje hier en daar te 'ruim' zijn voor het nieuwe boutje. Bij het nét iets te stevig aandraaien zal dit boutje kunnen 'doldraaien'.
Het verwijderen van een afgebroken boutdeel wil ook nog wel eens lukken m.b.v. een 'linkse' tap, voorafgegaan door de volgende werkzaamheden: a. spuit er wat kruipolie op, in de hoop dat het de schroefdraad binnendringt, b. plaats er een stevige drevel op en geef daarop een aantal flinke tikken met een hamer om de schroefdraad te laten 'schrikken', (nogmaals olie) c. boor er een gaatje in, plaats daarin een passende 'linkse' tap en schroef het stukje bout uit. Vaak lukt dat, maar.......... soms ook niet (helaas).
Schroefdraad tappen moet nauwkeurig gebeuren met de tap in een z.g. "wringijzer" dat met twee handen bediend moet worden vanwege het zuiver loodrecht centreren van de 'begintap' in het boorgat. Een 'ratelwringijzer' is een goed alternatief maar het gebruik hierbij van een bahco is af te raden omdat je daarbij geen goed stuurgevoel krijgt.
Verder nog: "Zoekplaatje" (zie 15 apr.)
Op beide foto's zien wij een prima 'hulpje': n.l. een schaarkrik in functie.
Maar, .....ontbreekt hier niet een ánder hulpje dat nog vééééél belangrijker is dan de schaarkrik; n.l. een blok hout náást de krik, onder de as of de chassisbalk, voor de broodnodige, eigen veiligheid?! Waar bemoei ik mij eigenlijk mee he?, maar hier spreekt wél een 'ervaringsdeskundige' (ben ik ook eens belangrijk!) die er gelukkig goed vanaf kwam toen zijn auto een keer van de krik afkukelde!!! In zo'n geval kan de Arbeidsinspectie je hele bedrijf platleggen dus Willem: ,,Een gewaarschuwd mens" ...... enz.

Fan-tilator.

Reactie Willem :  Uit veiligheid had ik achter de achter wielen een tweetal blokken gelegd, die het achteruit rijden belemmerden. De auto stond op een oprit, die wat omhoog liep. Voorheen gebruikte ik ook nog verstelbare steunen, maar die had ik niet bij de hand. Dus werd het niet bij de hand.... Ik zorgde er wel voor niet de benen en/of armen onder de as te houden. Het werk vond aan de zijkant plaats. Maar een extra blok zou inderdaad beter geweest zijn.