Ingezonden.
Citaat uit: "Remschijven vervangen 2".
,,Maar
toen ik het 6 mm boutje nader bekeek, zag ik dat er een donker vlekje
op het punt waar ie was afgebroken zat". Voor het tappen van 6 mm (M6)
schroefdraad) in staal, moet het boorgat maximaal 5 mm zijn en er
ontstaat rondom het gaatje 0,5 mm aan schroefdraadhoogte. Na het boren
van een gaatje van 5,5 mm (in het afgebroken boutje) is er rondom het
nieuwe gaatje nog maar 0,25 mm materiaaldikte voor de schroefdraad.
Echter, aangezien het met de hand boren, precies in het hart van het
afgebroken boutdeeltje, praktisch onmogelijk is zal het opnieuw getapte
gaatje hier en daar te 'ruim' zijn voor het nieuwe boutje. Bij het nét
iets te stevig aandraaien zal dit boutje kunnen 'doldraaien'.
Het
verwijderen van een afgebroken boutdeel wil ook nog wel eens lukken
m.b.v. een 'linkse' tap, voorafgegaan door de volgende werkzaamheden: a.
spuit er wat kruipolie op, in de hoop dat het de schroefdraad
binnendringt, b. plaats er een stevige drevel op en geef daarop een
aantal flinke tikken met een hamer om de schroefdraad te laten
'schrikken', (nogmaals olie) c. boor er een gaatje in, plaats daarin een
passende 'linkse' tap en schroef het stukje bout uit. Vaak lukt dat,
maar.......... soms ook niet (helaas).
Schroefdraad tappen moet
nauwkeurig gebeuren met de tap in een z.g. "wringijzer" dat met twee
handen bediend moet worden vanwege het zuiver loodrecht centreren van de
'begintap' in het boorgat. Een 'ratelwringijzer' is een goed
alternatief maar het gebruik hierbij van een bahco is af te raden omdat
je daarbij geen goed stuurgevoel krijgt.
Verder nog: "Zoekplaatje" (zie 15 apr.)
Op beide foto's zien wij een prima 'hulpje': n.l. een schaarkrik in functie.
Maar,
.....ontbreekt hier niet een ánder hulpje dat nog vééééél belangrijker
is dan de schaarkrik; n.l. een blok hout náást de krik, onder de as of
de chassisbalk, voor de broodnodige, eigen veiligheid?! Waar bemoei ik
mij eigenlijk mee he?, maar hier spreekt wél een 'ervaringsdeskundige'
(ben ik ook eens belangrijk!) die er gelukkig goed vanaf kwam toen zijn
auto een keer van de krik afkukelde!!! In zo'n geval kan de
Arbeidsinspectie je hele bedrijf platleggen dus Willem: ,,Een
gewaarschuwd mens" ...... enz.
Fan-tilator.
Reactie Willem : Uit veiligheid had ik achter de achter wielen een tweetal blokken gelegd, die het achteruit rijden belemmerden. De auto stond op een oprit, die wat omhoog liep. Voorheen gebruikte ik ook nog verstelbare steunen, maar die had ik niet bij de hand. Dus werd het niet bij de hand.... Ik zorgde er wel voor niet de benen en/of armen onder de as te houden. Het werk vond aan de zijkant plaats. Maar een extra blok zou inderdaad beter geweest zijn.