woensdag 8 april 2015

Hoezo veilig werken?


Vanmiddag waren we weer even bij de oudijzerhandel. Voordat ik verder ga : mijn tekstverwerker stelt dat het woord 'oudijzerhandel' fout is. Hij stelt voor het woord te wijzigen in goudijzerhandel, woudijzerhandel of houdijzerhandel. Laat ik nu net al die suggesties niet kennen, alleen die van mezelf. Maar dit even terzijde.
Vooraf hebben we de oude metalen weer keurig gesorteerd. Sinds kort beschik ik over een werkbankje met bankschroef (compleet voor 20 euro gescoord hier in de buurt), een kist gereedschap en een brander, zodat ik het afval zo goed als perfect kan scheiden. Bijvoorbeeld : koper is dan echt alleen koper. Dit keer functioneerde alle verlichting van de aanhangwagen. Dus ook de linker richtingaanwijzer. Snap jij het, snap ik het.
Bij de oudijzerboer (vindt mijn tekstverwerker ook geen goed woord) was het ontzettend druk. Vrachtwagens reden af en aan, zo ook busjes met en zonder aanhangwagen. Onze auto was de enige 'gewone' tussen al die roestbruine vierwielers. De procedure is dat bij aankomst de auto of combinatie gewogen wordt. Daarna per locatie per soort het metaal uitladen en wegen en vervolgens de auto of combinatie weer wegen. Er is dus een inkomende en uitgaande stroom van auto's, die steevast over een en dezelfde weegbrug moeten. Het was op het terrein stampvol. Dus lijkt het mij logisch eerst de vertrekkende voertuigen voor te laten. Net als bij een volle winkel : eerst klanten eruit, dan nieuwe erin. Maar nee. Net als bij winkels e.d. waren ook hier mensen die graag het overvolle terrein wilden oprijden en de vertrekkende auto's blokkeerden. Dus de boel stond vast. Grrrr! Er was geen personeel dat de boel even regelde, dus moesten we dat zelf maar even doen.
Op het terrein was een aantal grijpers bezig met het lossen van zwaar afval, zoals carrosserieën, oude hekken, metalen profielen enz. Wat denk je? Lopen daar gewoon mensen onder die grijpers druk te wezen! Eentje kreeg bijna zo'n enorme graaflepel tegen zijn (stomme) kop! De bestuurder van die grijper was natuurlijk ook niet lekker bezig. Uiteraard had niemand een helm op en/of een hesje aan. Niet dat een helm zou helpen als er een metalen balk van 5 meter hoog op je knar zou vallen, maar de Arbo wil dat nu eenmaal. En ik ook. Ik bleef maar lekker in de auto zitten wachten, totdat die metaalgekken klaar waren.
Ook het heen en weer rijden met de vorkheftrucks gebeurde nogal onachtzaam. Ik hoorde ook geen waarschuwingssignalen. Zelfs niet via mijn redelijk goede oor.
Ik heb de aanhanger maar losgekoppeld en de auto even elders neergezet. Met de losse aanhanger met lading was het veel gemakkelijker manoeuvreren tussen al die metaalschooiers. Ondanks de drukte waren we snel klaar en was alles voor z'n rood koperen. Dat kwam omdat we tussen andere weegactiviteiten door mochten. Zo werden wachttijden bij de weegschaal efficiënt opgevuld. Daarna was het weer even over de weegbrug en afrekenen. Hoe dan ook, we waren blij dat we daar weer vertrokken. Dat vertrek verliep moeiteloos, want de rest was ons al voorgegaan.