zaterdag 25 april 2015

Hoe rijdt de CBX 750 F2?

Remleidingen vervangen

Voor al de motoren die ik in mijn bezit heb gehad geldt, dat ik over de aanschaf lang heb nagedacht. Niet alleen over de Benelli 125, maar over alle die daarna volgden. Omdat ik zelf veel aan de Honda 550 Super Sport gesleuteld en zodoende vertrouwd raakte met het blok, heb ik nadien gekozen voor de vierpitters van Honda met ongeveer hetzelfde blok. Zo kwam de 650 SC en daarna de CB1100 Super Bol d'Or en uiteindelijk de Honda CBX 750 FII. Met als tussendoortje de Seeley met het Honda viercilinder 750 F1 blok met enkele nokkenas.
Afgezien van de techniek lette ik uiteraard ook op het rijden met zo'n fiets. De CBX heb ik gekozen omdat het blok vrij stil is (de herrie-tijd ligt ver achter mij) is en kleppen stellen niet meer nodig is. Ook de uitstraling van de CBX speelde een belangrijke rol bij de aanschaf. De CBX is met recht een sportieve toermotor. De kuip biedt veel bescherming en scheelt dus een jas. De onderkuipdelen kunnen eenvoudig verwijderd worden. Iets wat ik in verband met de zomermaanden graag doe. Zonder die kappen blijft de motor mooi ogen. Tenminste, dat vind ik.
Zonder onderkuip
Het blok schakelt soepel, al ben ik nog weleens de tel kwijt. Dan weet ik eigenlijk niet of ik al in z'n hoogste (6e) versnelling zit of niet. Komt het door het soepele blok of door mij? Ook rond de 200 km/uur rijdt de CBX verraderlijk rustig en gemakkelijk. Als je dat vaak zou doen, dan wen je er volgens mij vrij snel aan. Maar voor mij hoeft het niet. Op de snelwegen rijd ik 120 á 130 km/uur en dat is wat mij betreft hard genoeg.
De CBX is erg koersvast en ligt in bochten rotsvast. Ook als ik hem behoorlijk schuin neerleg, blijft het goed voelen. Misschien wat saai, maar wel goed voor het vertrouwen. Ik vind wel dat de handvatten nogal wat resonantie doorgeven. Sinds de aanschaf heb ik me voorgenomen andere handvatten te
Voorvork : keerringen vervangen
monteren. Maar tot op heden is dat nog steeds niet gebeurd. Misschien valt het toch wel mee?
De voorremmen (dubbele schijf) doen hun werk uitstekend net als het antiduiksysteem. De achterrem gebruik ik sporadisch. Meestal om te controleren of ie het nog doet! Hahaha!
De vering, zowel voor als achter, bevalt uitstekend. Al moet ik wel even zeggen dat ik nauwelijks met een volwassenen achterop heb gereden.