Remleidingen vervangen |
Voor al de motoren die ik in mijn bezit heb gehad geldt, dat ik over de aanschaf lang heb nagedacht. Niet alleen over de Benelli 125, maar over alle die daarna volgden. Omdat ik zelf veel aan de Honda 550 Super Sport gesleuteld en zodoende vertrouwd raakte met het blok, heb ik nadien gekozen voor de vierpitters van Honda met ongeveer hetzelfde blok. Zo kwam de 650 SC en daarna de CB1100 Super Bol d'Or en uiteindelijk de Honda CBX 750 FII. Met als tussendoortje de Seeley met het Honda viercilinder 750 F1 blok met enkele nokkenas.
Afgezien van de techniek lette ik uiteraard ook op het rijden met zo'n fiets. De CBX heb ik gekozen omdat het blok vrij stil is (de herrie-tijd ligt ver achter mij) is en kleppen stellen niet meer nodig is. Ook de uitstraling van de CBX speelde een belangrijke rol bij de aanschaf. De CBX is met recht een sportieve toermotor. De kuip biedt veel bescherming en scheelt dus een jas. De onderkuipdelen kunnen eenvoudig verwijderd worden. Iets wat ik in verband met de zomermaanden graag doe. Zonder die kappen blijft de motor mooi ogen. Tenminste, dat vind ik.
Zonder onderkuip |
De CBX is erg koersvast en ligt in bochten rotsvast. Ook als ik hem behoorlijk schuin neerleg, blijft het goed voelen. Misschien wat saai, maar wel goed voor het vertrouwen. Ik vind wel dat de handvatten nogal wat resonantie doorgeven. Sinds de aanschaf heb ik me voorgenomen andere handvatten te
Voorvork : keerringen vervangen |
De voorremmen (dubbele schijf) doen hun werk uitstekend net als het antiduiksysteem. De achterrem gebruik ik sporadisch. Meestal om te controleren of ie het nog doet! Hahaha!
De vering, zowel voor als achter, bevalt uitstekend. Al moet ik wel even zeggen dat ik nauwelijks met een volwassenen achterop heb gereden.