woensdag 15 april 2015

Klaarmaken voor de APK


De APK staat weer voor de deur. De keuring op zich verschilt nogal per garagebedrijf. De een doet de keuring en vervangt of repareert zonder enig overleg alle zaken die afgekeurd zijn, de andere doet sec de keuring. Dus als bij de laatste een lampje van de auto kapot is, wordt de auto afgekeurd en net zo vrolijk om half zes 's in de namiddag weer teruggegeven. Kernactiviteiten oké, maar toegevoegde waarde is en blijft belangrijk vind ik.
De garages die de boel gelijk repareren of vervangen rekenen er soms flink op los. Vooral als men onnodig originele onderdelen inzet. Ik bedoel een setje ruitenwisserbladen van de Gamma of van de dealer scheelt veel in prijs. Een watertankje bijvullen voor 8 euro vind ik ordinaire oplichterij. En ach, kwaliteit? Ik voorkom in elk geval op die manier een peperdure APK en onnodige ergernis.
Gelukkig zijn er ook andere garages. Zij bellen vooraf de klant en noemen de knelpunten en eventuele kosten om zo een go of no go te krijgen voor herstel en verdere keuring. Die werkwijze  bevalt mij het beste.
Om goed beslagen ten APK ijs te komen, keur ik zelf de auto vooraf. Ik gebruik de bijlage van het APK keuringsrapport van vorig jaar en loop daarmee de auto na.
Zo controleer ik zelf de verlichting, de ruitenwisserbladen en -vloeistof, de banden inclusief de reserve band, de uitlaat (moet gasdicht zijn), de remmen (visueel) enz. Als er iets niet goed is dan ga ik liever naar bijvoorbeeld een uitlaat- en/of bandenspecialist, dan dat ik het de keurende garage laat doen. Gewoon omdat het vaak veel goedkoper is. Ruitenwisserbladen kan ik net als lampjes zelf kopen en vervangen. Zo zou ik ook liever zelf een gaatje in de uitlaatdemper willen dichtmaken met wat gum gum, dan dat er een compleet nieuwe uitlaat voor mij gekocht en gemonteerd gaat worden.
De eigen controle scheelt mij telkens weer geld en voorkomt eventuele ergernis.