donderdag 6 juli 2023

Een hekkie voor ons stekkie

Het veranderen, weer openmaken, van de overkapping vraagt nu om een hekje. Dat is bedoeld om de Friese teef van het erfje te houden. Als we dat niet doen, gaat ze tegen elke voorbijganger staan blaffen en dat willen we niet. Dat blaffen hebben we haar helaas niet kunnen afleren. Zelfs niet met dreigementen als "Ik laat een bakfiets komen hoor!" (is ze als de dood voor) en  "Wil je soms een spuitje?!" Ik denk dat het woord spuitje in de hondentaal een synoniem is voor koekje of bot, want ze gaat dan staan kwispelen en vrolijk doen. Gek beest.
Ee hekje dus. Dat moet wel qua stijl overeenkomen met de rest. Vaak kies ik hoppa voor een oplossing
die weliswaar functioneel is, maar niet echt mooi. Het oog wil ook wat, dus ga ik hem alsnog fraai maken.
Dit keer doe ik het in één keer goed. Voor al onze honden gold, dat zo'n hekje meer psychologisch bedoeld is dan fysiek. Fenna kan er zo overheen springen, maar dat doet ze dus niet. Het is ook een psychologische barrière voor haar. Het hekje kan helemaal open geklapt worden, zodat het in geopende toestand niet in de weg hangt. Het groene gaaspaneeltje links op foto hiernaast, kan verwijderd worden. Dan ontstaat een grote ruimte. Het paneel rechts heb ik met speciale klemmen wel vastgezet.