donderdag 20 juli 2023

Dozen schuivers

De verhalen rond de e-bike producent / leverancier VanMoof hebben geleid tot een faillissement van het bedrijf. De werkwijze van VanMoof doet me denken aan de tijd waarin de PC z'n opgang deed. Toen was er sprake van 'dozen schuivers'. Dat waren bedrijven die enkel pc's verkochten en aan service geen boodschap hadden. Ze wilden snel rijk worden. Een van hen kende ik. In die tijd (1978) werkte ik in Gorinchem aan de Kon. Wilhelminalaan in een hoog kantoorgebouw. Daar werkte ik mee aan de ontwikkeling van een assurantiepakket voor tussenpersonen. De dozen schuiver in kwestie ging toen ook failliet. Hij had veel pc's verkocht maar kreeg nog meer klachten. Hij moest zijn dure auto dag zeggen evenals zijn vrijstaande huis, Dag alle luxe! Later zat ie in een appartement met zijn vrouw en een schuld van 100.000 gulden. Wat ik toen zo raar vond, was dat het Japanse leverancier weliswaar hardware aan Europese landen verkocht, maar dat geen van de Jappen een vreemde taal sprak. Ja, ze spraken voor mij maar één vreemde taal : Japans. 😆Als ik Japan belde om naar de status van de bestellingen te informeren, brak er aan de andere kant paniek uit. Ik verstond alleen het woord 'english! english!' Op de achtergrond hoorde ik een paniek, alsof er een aardbeving plaatsvond. En als er eindelijk een Jap Engels sprak, kon ik hem amper begrijpen. Dat had ik later ook met Chinezen die Engels spraken. Die kwam ik tegen toen ik voor een Vluchtelingenorganisatie werkte. Hun Engels bleef Chinees voor mij.